sie - 16 - 2016

Siłowniki hamulcowe

Udaremnianie szybkości każdego urządzenia odbywa się na zasadzie przechwycenia całości czy też części energii ruchomej pojazdu oraz rozdzieleniu jej. Zjawisko fizyczne następuje to naturalnie dzięki przyrządom, legendarnymi jako hamulce. Obecnie na rynku osiągalnych jest niezliczona liczba hamulców rowerowych, wśród których wyszczególnia się najczęściej cztery zestawy. Należą do nich: V-brake, hamulce tarczowe, szczękowe oraz właściwie niewykorzystywane już hamulce osiowe – oto siłowniki hamulcowe. Prócz głównych grup wolno również wyróżnić hamulce cierne. W instrumentach tego rodzaju hamowanie przekręcenie pedałów roweru do tyłu powoduje zatrzymanie pojazdu. Z reguły są instalowane w rowerach rehabilitacyjnych i dziecięcych, odstępstwa stanowią rowery miejskie. Hamulce nie znajdują użycia, jeżeli mamy zamiar poruszać się w trudniejszych warunkach, gdyż wiąże się to przede wszystkim z ciężkością roweru, co nie jest wyznaczone przy długich męczących trasach. Warto jednak zastanowić się nad ergonomicznością pozostałych, o wiele bardziej pożytecznych hamulców.

Comments are closed.